Nästa artikel
Peugeot hakar på coupétrenden
Illustration

Peugeot hakar på coupétrenden

Publicerad 19 mars 2014 (uppdaterad 19 mars 2014)
Peugeot spinner vidare på framgångarna med 308-modellen som blev Årets Bil 2014. Om två år släpps fyradörrarscoupén 408 GT, som tekniskt bygger på 308:an. Den ska bland annat utmana Mercedes CLA och Volkswagen CC.

Allt började en gång i tiden med Mercedes CLS. År 2004 slog den tyska prestigetillverkaren till med en helt ny biltyp; en fyradörrars coupé. Den spektakulära Mercedesmodellen gjorde, efter en tids inledande tveksamhet, stor succé och resten av bilvärlden började sakta men säkert haka på den nya karosstrenden.

I dag finns mängder av fyradörrarscoupéer i olika storleksklasser; från mellanklassbilar till rena lyxåk. Några exempel är Volkswagen CC, BMW Gran Coupé och Audi A5/A7 Sportback – och så förstås Mercedes CLA, som är en fyradörrarscoupé byggd på A-klassmodellen.

Nu har även franska Peugeot bestämt sig för att ta fram en utmanare i klassen. Bilen får beteckningen 408 GT och är i allt väsentligt baserad på 308-serien. Den är i första hand tänkt som ett något billigare alternativ till premiumtillverkarnas mer påkostade fyradörrarscoupéer.

408 GT blir 460 cm lång, det är ungefär 30 cm längre än den vanliga 308-modellen. Den får halvkombilucka och blir 4+1-sitsig. Det innebär att baksätet är utformat som två fåtöljer och att mittplatsen närmast är att betrakta som ett nödsäte. På motorpaletten finns ett antal olika bensinare i effektspannet från 130 ända upp till 270 hk. Dieslarna ligger mellan 120 och 180 hk.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeots coupéplaner?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-03-19 09:39
Hackenbush

Ganska snygg vagn men inget jag skulle lägga pengar på.

#2 • Uppdaterat: 2014-03-19 10:12
Swemba

Förvisso snygg illustration, men samtidigt ganska identitetslös. Är detta verkligen Peugeots DNA? En "billigare" variant av tyskarna? Personligen tror jag att det är helt fel väg att gå.
Citroen tycker jag däremot estetiskt gör helrätt med sina DS-bilar, inte minst DS5 som är både snygg och egen.

#3 • Uppdaterat: 2014-03-19 10:54
IngoS

Få se om Carlos Tavares tar med den här. PSA splittrar ju sig i ett otal modeller, vilket belastar balansräkningen. Kan man sätta lämplig etikett framtill och sälja den i Kina för att fördela utvecklingskostnader? Tavares har ju uttalat att han ska låta yxan gå bland modellerna. Några imageskapande förlustmodeller kanske de måste göra. Peugeot ska ju vara nästan-premium av VW-Opel-typ och då kanske behövs sådana här modeller. Att den bygger på en bil i C-segmentet är ett tidens tecken -downsizing.

#4 • Uppdaterat: 2014-03-19 11:02
Raphael

Dagens 408 är en sedanversion av den förra generationens 308. Den lanserades hösten 2010 och har sin huvudsakliga försäljningen utanför Europa, framförallt i Kina och i Sydamerika. Den ligger på en årlig försäljning och produktion om runt 75 000 - 80 000 exemplar. Att det kommer en ny 408 II får man bedöma som sannolikt. Att göra en kupéversion av den kostar inte så mycket pengar när det mesta av tekniken och bottenplattan är samma.

#5 • Uppdaterat: 2014-03-19 11:24
Irvor

Personligen gillar jag praktiska och lite högbyggda bilar.
Så 4 dörrar på en coupe gör den lite mer praktisk än 2.
Är det dessutom en halvkombilucka bak så blir det ännu bättre...

#6 • Uppdaterat: 2014-03-19 12:03
Bortom

"År 2004 slog den tyska prestigetillverkaren till med en helt ny biltyp; en fyradörrars coupé. "
Den enda skillnaden mot den förr så populära 5-dörrars modeller är att bakluckan är mindre (=> det finns en tvärstolpe ovanför bagageutrymmet).
Varför uppfinna nåt ´nytt´ när det redan funnits motsvarande, bra eller bättre, lösningar?

#7 • Uppdaterat: 2014-03-19 19:35
MichaelTow

Grymt snygg, det roligt att se hur de Franska biltillverkaren utmärker sig med betydligt snyggare design är Tyska biltillverkaren, inte minst om man drar en jämförelse i samma bil storlek. För min del är det enbart ett fåtal tyska bilar som tilltalar mig utseende mesigt. VW satsar på konservativa och tråkiga former. Kia åtminstone utmärker sig med vågade design som får uppskattning. Man får definitivt mer valuta för pengarna. Det är även skönt att se att försäljningen att tagit ordentligt fart på ett flertal PSA modeller såsom 208, 2008 och 308. Det var förväntat. Kolla även bilder på 608, SR1 ...mm.
Shogun, jag håller med dig, VW CC är en snygg bil (ett undantag för VW) 408 GT förväntas få samma motor som används i RCZ R (en makalös snygg bil) mer info kring motorn kan du hitta på: http://www.autoexpress.co.uk/peugeot/rcz/85892/peugeot-rcz-r-vs-nissan-370z-nismo
samt en video clip: http://www.autoexpress.co.uk/peugeot/rcz/85750/peugeot-rcz-r-vs-nissan-370z-nismo-fwd-vs-rwd
med 266 hk presterar bilen lika bra som en 370Z Nismo som är utrustad med en V6 på 339hk.
Det bevisar hur kompetent bilen och Peugeot motorn är!

#8 • Uppdaterat: 2014-03-19 19:35
Korvola

HYVVÄÄÄ, att Peugeot kunde skapa något dylikt har jag aldrig kunnat tänka mig. Snyggaste Coupen över hela linjen, premiumtillverkarna inräknat. Dags att börja lägga undan till handpenningen med andra ord...

#9 • Uppdaterat: 2014-03-19 21:36
walle_x

Vilket skämt. Den ser ju inte klok ut med två "grillar".

#a • Uppdaterat: 2014-03-19 21:57
MichaelTow

MVH AL. Du visar återigen att du har kort minne, men bara när det passar dig. Låt mig påminna dig om ett par saker:
1/ 29 Maj 2009:
We already knew that the Stuttgart sports car (and SUV) maker has ditched plans to take over VW and instead plans to merge the two companies. German magazine Der Spiegel (via The Local) is reporting that times are so tight at Porsche that it actually skirted bankruptcy for three days in March. The German automaker received a 700 million euro loan ($978 million USD) from VW to stay out of trouble, but needs another 2.5 billion euros (nearly $3.5B USD) to stay in business. Porsche has tried to tap the German government to receive more loans to pare down the enormous debt it had incurred in attempting to buy VW. In fact, Porsche, which sells fewer than 100,000 vehicles per year, has accrued an astonishing 9 billion euros worth of debt (around $12.6B USD). That's 50% more debt than Chrysler.
2/ precis som Raphael påpekade nyligen har PSA koncernen under mindre än ett år mer än halverat sina förluster. Och vi nu dessutom ser en tydlig trend där försäljningen från PSA går som tåget. Det gäller bl.a. 208, 2008 och 308.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.