Nästa artikel
Peugeot 207 får ny snålmotor
Nyheter

Peugeot 207 får ny snålmotor

Publicerad 20 maj 2011 (uppdaterad 20 maj 2011)
Mer standardutrustning och en snåldiesel som nöjer sig med 0,38 liter/mil. Det är receptet när Peugeot 207 nu uppdateras.

För att skruva upp attraktionskraften till småbilen 207 presenterar nu Peugeot en rad nyheter. En kromad skyddslist har tillkommit på sidorna, dimljusen har flyttats ut mot hörnen och fått krominramning och i grillen ser vi nya ribbor i aluminium.

Inuti kupén är mätartavlorna numera vita med kromkant och ratten klädd i läder. Standardutrustningen har fyllts på med cd-stereo och luftkonditionering.

Den mest intressanta nyheten finns dock under huven, en ny miljöbilsklassad diesel på 1,4 liter. Motorn finns i en snålversion som klarar en förbrukning på 0,38 liter/mil, med ett CO2-utsläpp på 98 gram/km. Ytterligare en diesel, 1,6 liter, samt en bensinmotor, 1,4 liter, finns tillgängliga.

Uppdaterade 207 kostar från 122 900 kronor. Sedan 1 maj ger Peugeot fem års nybilsgaranti.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 207?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-05-21 09:43
matda

Ge oss hellre riktiga miljömotorer som går på miljöbränsle (etanol/biogas) istället för alla dessa dieselmotorer. Som inte alls är varken miljövänliga eller bra för plånboken.

#2 • Uppdaterat: 2011-05-21 14:30
Peugeote-Pär

Nä du matda etanol motorer är ur tiden... Ska det vara något annat än diesel så ska det vara biogas eller något sånt... men absolut inte etanol.

#3 • Uppdaterat: 2011-05-21 20:10
Raphael

En modern diesel släpper ut mindre miljöfarliga och hälsofarliga avgaser än en etanolmotor. Det finns idag inga krav på utsläppen från etanolmotorer, så utsläppen är orenade. Framförallt är det höga halter av cancerogena ämnen och kväveoxider som är bekymmersammt. Utsläppen från etanolmotorer ökar halterna av marknära ozon vilket hindrar växters pollinering och därmed färre grönska i naturen.

Bäst för miljön är biogas - exempelvis Fiat Punto Evo Natural Power, som är ett utmärkt alternativ i den här klassen. Men, i Sverige finns det få mackar och begränsad produktion av biogas. Här behövs det krafttag från regeringen för att gynna detta.

#4 • Uppdaterat: 2011-05-22 09:15
.nef

Småbilar ska ha bensinmotor som man varvar till rött. Ser annars inte nöjet med biltypen. Dieseln går knappast att räkna hem ekonomiskt heller.

#5 • Uppdaterat: 2011-05-22 10:39
N-iklas

”En modern diesel släpper ut mindre miljöfarliga och hälsofarliga avgaser än en etanolmotor.”

Etanol = vem bryr sig?

Diesel är den allra farligaste och mest skadliga motortyp som existerar därför att ALLA TROR att den är så ren och fin och bra för miljön när den i själva verket är en lömsk krypande mördare med sina partikelutsläpp.
Och den som är en bedragare är mycket värre än den som öppet visar sina kort.

Alldeles bortsett från att diesel ekonomiskt är en dålig affär för 90 % av alla privatbilister
– samtidigt som de tror att de sparar massor av pengar på den därför att de stirrar sig blinda på förbrukningen enbart.
Bedrägeri igen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.