Nästa artikel
Spricka inom VW-koncernen om e-bränslen
Nyheter

Spricka inom VW-koncernen om e-bränslen

Publicerad 2024-05-02 06:35
Skoda har gjort en U-sväng om e-bränslen, men koncernsyskonet Volkswagen säger fortfarande blankt nej.

Många biltillverkare gick ut med storslagna elbilsplaner för några år sedan. Men lågkonjunkturen har fått flera av dem att tveka om elbilsplanerna för framtiden.

EU:s förbud mot att sälja nya bilar med förbränningsmotorer från 2035 innebär att de europeiska biltillverkarna kommer behöva gå över till eldrift – eller till att använda e-bränslen, enligt ett undantag som Tyskland fick till i sista stund.

Skodachefen Klaus Zellmer säger nu att efterfrågan på elbilar är lägre ju längre söderut du kommer i Europa, och att e-bränslen kan vara ett bra alternativ.

– Vi skulle minska koldioxidutsläppen mycket mer i dag om vi också tänkte i banorna av e-bränslen eller biobränslen, säger han i en intervju med Automobilwoche.

Skoda ska fortsätta bygga bilar med förbränningsmotorer även efter 2035, för marknader utanför EU. Foto: Simon Hamelius

Även koncernsyskonen Audi och Porsche tror på e-bränslen, men det gör inte ”huvudmärket” Volkswagen.

– Det representerar ett fullständigt slöseri på energi, sa Thomas Schäfer, chef för Volkswagens personbilsdivision, så sent som i mars.

I sin tidigare roll som chef för Skoda hade Thomas Schäfer samma åsikt.

– Det finns inget rimligare än batterier, sa han i april 2022.

Vad är e-bränslen?
  • Elektrobränslen, eller e-bränslen, är ett samlingsnamn för olika typer av lågutsläppssubstitut för fossila drivmedel som kan användas i vanliga förbränningsmotorer.
  • Drivmedlen tillverkas syntetiskt genom att kombinera vätgas med koldioxid, vilket ger antingen metanol eller kolväteprodukter som bensin och diesel.
  • De kan produceras av koldioxid som fångats in från atmosfären eller från industriella processer, samt av vätgas som kommer från förnybara källor. Om drivmedlen tillverkas på det här sättet skulle de i princip bli klimatneutrala, eftersom de koldioxidutsläpp som orsakas vid förbränning motsvarar den mängd som fångades in när bränslet tillverkades.
  • Tekniken har kritiserats från flera håll för att vara ineffektiv och dyr. Energiförlusterna vid produktion och användning är mycket stora – endast omkring en tiondel av energin som går åt vid tillverkning når hela vägen fram till fram till bilens hjul. För en elbil är motsvarande siffra över 70 procent.
     

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (3)

  • 2024-05-02 20:58 Precis! Och till och med om…
  • 2024-05-02 09:14 E-bränslen är framför allt…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.