Nästa artikel
Lucid Air kommer med tre elmotorer och 1 800 hästkrafter
Nyheter

Lucid Air kommer med tre elmotorer och 1 800 hästkrafter

Publicerad 16 april 2020 (uppdaterad 14 augusti 2020)
Nya elbilen ska bli effektivare än Tesla Model S.

I flera år har företaget Lucid Motors planerat att lansera en utmanare till Tesla Model S. Ännu har den eldrivna sedanmodellen inte börjat säljas, men om vi får tro märkeschefen Peter Rawlinson är modellen Lucid Air nu närmare än någonsin att börja levereras.

Peter Rawlinson har tidigare jobbat på Tesla och ansvarat som chefsingenjör för utvecklingen av Model S, så han vet ett och annat om utveckling av elbilar. I en intervju med Motor Trend avslöjar han några av detaljerna som är på gång.

– Model S var ett bra första försök. Men den där bakluckan förstörde vridstyvheten för mycket. Nu fixar jag alla misstag jag gjorde med den, säger han.

Peter Rawlinson förklarar att den Lucid Air som – förhoppningsvis – snart ska börja säljas är helt annorlunda under skalet jämfört med den förhandsvisning som företaget presenterade 2016. Bland annat står det klart att Lucid ska ge sig in i ett effektrace.

– Vi kan använda en, två eller tre elmotorer så Lucid Air kan ha 600, 1 200 eller 1 800 hästkrafter. Just nu har vi 1 100 hästkrafter vid batteripaketet och 1 000 hästkrafer från de två motorerna.

– Men sedan de första bilarna som byggdes har batteriet faktiskt blivit mindre när det gäller kapacitet. Den har sänkts från 130 kilowattimmar. Det kanske vissa tycker är något dåligt men vi har förbättrat effektiviteten så mycket att vi kan spara lite vikt. Alla kan lägga till ”dum räckvidd”, säger Tom Rawlinson som inte vill avslöja hur stort batteripaketet nu.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-04-16 14:18
Styggavargen

Jag förstår inte, varför lägger de så mycket krut på extrema bilar... det är inget vi behöver nu, det är billiga och enklare modeller som folk kan ersätta sina vanliga fossilt drivna bilar.

#2 • Uppdaterat: 2020-04-16 14:42
PREVIA

Eftersom batteriet är lika dyrt på den ” billigare ” elbilen så tjänar tillverkaren inga pengar på att sälja billiga elbilar ,precis som med fossila bilar där de dyra modellerna genererar högre vinst.

#3 • Uppdaterat: 2020-04-16 15:49
Pi

PREVIA - det sitter knappast ett batteri på 120 kWh i en mindre, svagare och billigare bil.

#4 • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

"600, 1 200 eller 1 800 hästkrafter". Jaha och det behöver alla ha för att klara vardagen?

#5 • Uppdaterat: 2020-04-17 10:12
Styggavargen

Jag tycker det är lite för mycket "lekstuga" runt elbilarna... det lades även massor med kraft, resurser och tid på självkörande bilar...men handen på hjärtat, är det vad vi behöver nu? Vi har inte direkt fått snålare bilar... dessutom kan vi tillverka hur mycket batterier vi vill, borde man inte göra bilarna snålare och effektivare istället för att bygga bilar som är gjord för att köra på en racerbana...?

#6 • Uppdaterat: 2020-04-17 10:37
Henrik M

Stygga vargen: Du skriver att det inte blir snålare bilar? Tror du behöver läsa på lite.....
Iaf Tesla kommer med uppdateringar hela tiden som gör sina bilar snålare och effektivare på olika sätt, arbetar både med hårdvara och mjukvara.....

#7 • Uppdaterat: 2020-04-17 15:22
Styggavargen

Vilken hårdvara har de bytt på din Modell 3?

#8 • Uppdaterat: 2020-04-17 18:22
Arne Nilsson1

Varför stoppa vid 1800 hästar? Jag behöver minst 5000 i en bil. Eller?

#9 • Uppdaterat: 2020-04-20 06:41
mso 1000

En sjuk värld där focus läggs på fel ställen.

#a • Uppdaterat: 2020-06-10 23:06
Hundter

Hästar ska också matas! Det brukar kosta slantar! Hoppla!
Men som vanligt.... frågar du vad den kostar, så har du inte råd med den! Blåst!!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.